دکتر ماندانا اکبری / روش های تشخیصی زنان / کیست سینه چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست سینه چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست سینه یکی از عارضه های نسبتا شایع در بین زنان می باشد. کیست ها کیسه های ریزی حاوی مایع هستند که در سراسر بافت پستان پراکنده می شوند. این کیست ها سرطان زا نبوده و خطری برای فرد ندارند. تعداد کیست ها متغیر است و می تواند از یک عدد تا چندین عدد را شامل شود. کیست پستان در اکثر مواقع نیاز به درمان ندارد مگر در مواردی که کیست ها تعداد زیادی داشته باشند و سایز آنها بزرگ و خطرناک باشد. در این حالت نیز می توان مایعات درون کیست را تخلیه کرد تا از علائم و اندازه آنها کاسته شود. این کیست ها در هر سنی ممکن است بروز کند اما معمولا زنان بالای 50 سال را درگیر می کند. البته  بیشتر در زنانی ایجاد می شود که دارای مشکلات هورمونی و عدم تعادل هورمون ها هستند. شکل کلی کیست مانند انگورهای آبدار ریزی است که در سراسر بافت پستان پخش شده اند. در ادامه به بررسی این عارضه، علائم، تشخیص ودرمان آن می پردازیم.

از علت تا درمان کیست سینه

علت به وجود آمدن و علائم کیست سینه

کیست پستان به دلیل نامشخصی ایجاد می گردد که بیشتر به سبک زندگی و یا ژنتیک افراد بستگی دارد. کیست پستان ممکن است در یک یا در هر دو پستان ایجاد گردد. بسته به تعداد و نوع کیست علائم نیز دارای طیف متغیری می باشد.

لازم است بدانید که این توده های سفت در پستان که با لمس نیز قابل تشخیص است هم چنین از دیگر علائم این کیست ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

• داشتن ترشح در نوک سینه که دارای رنگ زرد یا قهوه ای می باشد.
  • حساسیت پستان به لمس و فشار که این حساسیت در قسمت هایی که کیست وجود دارد بیشتر می شود.
    افزایش حجم و اندازه پستان در زمانی که بدن دچار تغییرات هورمونی است مانند روزهای قبل از پریود و کاهش اندازه آنها بعد از اتمام دوره پریودی
  • سفت و سنگین شدن سینه ها در ایام پریودی و قبل از آن نیز می تواند نشانه ای از کیست پستان باشد.

نکته مهم در مورد کیست این است که این کیست ها ارتباطی با ایجاد سرطان ندارند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهند. اما برای بررسی و کنترل اندازه کیست ها ممکن است نیاز به چکاب به صورت دوره ای باشد. همچنین اگر در اندازه یا درد های ناشی از کیست ها تغییراتی ایجاد شد نیاز است تا به پزشک مراجعه شود تا علت را بازیابی کند.

نحوه تشخیص کیست پستان و تفاوت آن با تومور

تشخیص اولیه این عارضه معمولا معاینه توسط پزشک می باشد. پس از تشخیص اولیه نیاز است تا تست هایی انجام شود که تشخیص کیست تایید گردد. پس از انجام معاینه در صورت وجود توده هایی در اطراف و قسمت های بیرونی پستان، پزشک سونوگرافی پستان که اصطلاحا ماموگرافی نامیده می شود را  برای فرد تجویز می کند. پس از انجام ماموگرافی نیاز است تا نوع کیست مشخص گردد و با توده سرطانی  اشتباه گرفته نشود. برای این کار از کیست پستان نمونه برداری می شود ی به اصطلاح بیوپسی تهیه می گردد. برای این کار با سوزن ریزی از بافت کیست نمونه برداری کرده و مورد آزمایش قرار می دهند. تا در صورت بروز بافت توموری شناسایی گردد و با کیست اشتباه گرفته نشود. در ادامه به توضیح مختصر هر یک از روش های معاینه پستان می پردازیم.

کیست سینه و سینه نرمال

آزمایشات تصویربرداری

در این روش معاینه که در واقع ماموگرافی نامیده می شود کیست هایی قابل مشاهده و تشخیص هستند که اندازه آنها بزرگ باشد و به صورت خوشه ای قرار داشته باشند. کیست های که اندازه کوچک دارند نیز با این روش قابل مشاهده هستند.  اما کیست های بسیار ریز و میکروسکوپی را نمی توان با ماموگرافی تشخیص داد. در واقع نقش اصلی ماموگرافی این است که به پزشک کمک کند مایعات درون کیست ها را ببیند و نوع جامد و مایع آن را تشخیص دهد. بعضی از کیست ها دارای مایعات سفت تری می باشند. اکر محتویات درون کیست ها جامد باشد ممکن است نیاز به تهیه بیوپسی یا یا نمونه برداری داشته باشد که این کار آسپیراسیون نام دارد.

آسپیراسیون با سوزن ریز

در این روش پزشک یک سوزن بسیار ریز را به درون پستان فرو میکند و کمی از مایعات کیست را برمی دارد. این کار همراه با سونوگرافی انجام می شود.  با توجه به نوع مایعات استخراج شده پزشک اطلاعات زیادی را بدست می آورد.  اگر مایعات خونی نباشند و ظاهری کاهی رنگ داشته باشند، این نوع از کیست ها نیاز به درمان ندارند و به طور خود به خودی از بین می روند.

درمان کیست سینه

کیست پستان معمولا درمان خاصی ندارد. البته کیست های ساده به دلیل اینکه خطری برای فرد ندارند و علائمی خاصی مانند درد زیاد ایجاد نمی کنند و به طور خود به خود از بین می روند، درمان خاصی ندارند. کیست هایی که دارای علائمی مانند سفتی زیاد و یا تغییر رنگ در پوست پستان ایجاد می کنند، معمولا باید به پزشک مراجعه شود تا پزشک در مورد نحوه درمان آنها با توجه به شرایط فرد، نظر دهد. بسته به نوع کیست و حالتی که ایجاد کرده است ممکن است درمان های مختلفی اتخاذ گردد. در زیر به راه های درما کیست پستان اشاره شده است :

تخلیه

گاهی کیست های سینه بزرگ شده و حجم مایعات درون آنها افزایش می یابد. در این حالت سینه حالتی سفت پیدا کرده و درد آن نیز زیاد می شود. در این زمان تخلیه مایعات درون کیست می تواند تا حد زیادی از درد و ورم سینه بکاهد . راه درمانی مناسبی باشد. ممکن است فرد هر چند مدت یکبار به این کار نیاز داشته باشد.

استفاده از هورمون

هورمون درمانی یکی دیگر از راه های درمان و کنترل کیست سینه می باشد. قرص های ضد بارداری که معمولا برای تنظیم چرخه قاعدگی مصرف می شوند می توانند تا حدی در کنترل کیست ها موثر باشد و از بزرگ شدن آنها جلوگیری کنند.

عمل جراحی

این روش آخرین راه درمان بوده و درمعمولا در موارد شدید استفاده می شود. هنگامی که کیست پستان دردناک و بسیار بزرگ باشد و حالتی را ایجاد کند که فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار دهد و می توان این  کیست ها را با عمل جراحی خارج کرد. همچنین وجود خون در مایعات کیست ها نیز می تواند منجر به جراحی کیست گردد.

کلام آخر

همان طور که گفته شد کیست سینه می تواند به دلایل نامشخصی به وجود بیاید و همواره علائم گوناگونی را برای فرد به همراه داشته باشد. لازم است بدانید که اگر این کیست ها به درستی و توسط بهترین مختصص زنان درمان نشود ممکن است که مشکلات گواگونی را برای فرد به وجود بیاورد.

برچسب ها:

13 − دو =