رکتوسل چیست و چگونه درمان می شود؟

همواره به دلیل ساختار فیزیولوژی زنان، بیماری های بسیاری متوجه خانم ها بوده است، بیماری رکتوسل نیز یکی از همان بیماری های است که ناحیه واژن و اندام تناسلی زنان را درگیر می کند. اینک در این نوشتار می خواهیم مسائلی که پیرامون بیماری رکتوسل وجود دارد را بررسی کنیم.

اینکه رکتوسل چیست و چگونه ایجاد می شود؟ یا علائم و علل آن کدام اند؟ چه تشخیص و درمانی برای آن وجود دارد؟ … برای خوانندگان خالی از لطف نیست، این گونه می توانند اطلاعات عمومی خود را افزایش دهند. و یا به دیگران نیز در این مورد کمک کنند.

رکتوسل-چیست-و-چگونه-درمان-می-شود؟

رکتوسل چیست؟

رکتوسل وضعیتی است که در آن دیواره بافتی که روده را از واژن جدا می کند، ضعیف می شود و اجازه می دهد مثانه وارد کانال تولد واژن شود. در این حالت یک برآمدگی در مقابل واژن ایجاد می شود که در موارد شدید جراحی به عنوان یک راه کار موثر واقع می شود.

این بیماری چه علائمی دارد؟

در اغلب موارد رکتوسل های کوچک نشانه های خاصی ندارند و فقط طی یک تشخیص بالینی می توان این بیماری را شناسایی کرد.

• اما در مواقعی که این بیماری رشد کند می تواند علامت هایی از خود نشان دهد. در ابتدا این نشانه ها می تواند به شکل یک تورم در ناحیه واژن ظاهر شود.
  • از دیگر علائم ابتلا به رکتوسل می تواند دشواری عمل تخلیه مثانه باشد، که در این حالت به واژن نیز فشار وارد می شود که حتی ممکن است یبوست نیز ایجاد شود هم چنین عامل درد در ناحیه رکتوم است.
  • وقتی مدفوع در ورم رکتوم درگیر می شود اجابت مزاج با مشکل رو به رو می شود و درد رکتومی بیشتر می شود.
  • از دیگر نشانه های بیماری رکتوسل می توان به احساس شدید درد در هنگام برقراری رابطه جنسی، خون ریزی غیر طبیعی و خارج از قاعده از ناحیه واژن و احساس سنگینی در واژن، اشاره کرد.

چه عواملی موجب بروز رکتوسل می شود؟

عوامل بسیاری در بروز چنین بیماری نقش دارند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

• زایمان واژینال (طبیعی) و آسیب های که از این نوع زایمان بر جای مانده است از جمله دلایل ایجاد این عارضه می باشند. زیرا در طی کشیدگی که در هنگام زایمان طبیعی اتفاق می افتد عضلات جداره واژن به شدت ضعیف می شوند.
  • یائسگی نیز موجب شل شدگی و ضعف عضلات واژن می شود که خطر ابتلا به رکتوسل را افزایش می دهد.
  • یبوست مزمن
  • اختلال در حرکات روده ای نیز به عنوان یک عامل در ایجاد رکتوسل شناخته می شود.
  • فشار وارد کردن هنگام تخلیه مدفوع از مثانه
  • چاقی و اضافه وزن
  • استعمال دخانیات
  • جراحی نامناسب هیسترکتومی، همگی از عوامل تاثیر گذار در بروز رکتوسل در ناحیه واژن خانم ها هستند.

رکتوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

در ابتدا بیمار با مشاهده علائم مربوط به رکتوسل به یک متخصص زنان خوب مراجعه می کند، سپس طی انجام معاینات جسمی و سنجش میزان مقاومت عضلات ناحیه واژن در مراحل اولیه تشخیص ممکن می شود، در ادامه برای دستیابی به تشخیصی بالینی و دقیق تر انجام آزمایش ها و تست های مختلفی که با ناحیه واژن خانم ها در ارتباط است انجام می شود تا نتایج حاصله توسط پزشک بررسی شود و بر اساس این مدارک به وجود چنین عارضه ای اظهار کند و بعد فوراٌ درمان را آغاز کنند.

آزمایش عملکرد مثانه از آن دسته تست های بسیار مهم و تاثیر گذار بر تشخیص رکتوسل می باشد.انجام چنین آزمایشی کمی مشکل است و به دو روش می توانند میزان نیروی مثانه و جریان ادرار را اندازه گیری کنند.

چه راه کاری برای درمان رکتوسل وجود دارد؟

در اولین مراحل رشد این بیماری که با علائم اولیه تشخیص داده شده است، برخی از متخصصین حوزه درمان، تمایل دارند درمان را در صورت شدید تر نشدن بیمار انجام ندهند و صرفا به کنترل و مدیریت بیماری بسنده می کنند.البته قبل از هر گونه اقدامی باید تشخیص به صورت دقیق انجام شود که تمامی درد و علائم بیمار صرفاٌ مربوط به این بیماری است یا خیر؟

اما با فرض بر این که بیمار فقط به این بیماری مبتلا شده است، دو گزینه درمانی برای آن در نظرذ گرفته می شود.

• درمان از طریق دریافت دارو که در شرایطی که بیماری علائم خفیف تری از خود نشان می دهد، امکان پذیر است، اما در مراحل پیشرفته تری که بیبماری شدت یافته است درمان فقط از طریق عمل جراحی ممکن خواهد بود.
  • این عمل جراحی ناحیه شکم، واژن و مثانه درگیر می کند. این جراحی که تحت بیهوشی عمومی انجام می شود، بافت های اضافی که موجب تورم در ناحیه واژن شده است برداشته می شود.

ذکر یک نکته الزامیست : میزان موفقیت در این گونه عمل های جراحی بستگی به شرایط فیزیکی و ذهنی بیمار دارد، اولین عامل موثر در موفقیت عمل، میزان شدت علائم بیماری است.

عمل جراحی رکتوسل چه خطراتی را در پی دارد؟

همانطور که می دانید هر عمل جراحی ممکن است عوارض جانبی را به همراه داشته بشاد، ام این عمل درمانی است که انجام آن ضرورت دارد و با انجام اقداماتی می توان جلوی بروز هر گونه آسیبی را گرفت، به طور مثال اگر از متخصص زنان برای درمان رکتوسل جهت تشخیص و جراحی درمانی کمک بگیرید، با تجربه و مهارت بالای پزشک می توانید مانع بروز حوادثی شوید.

دکتر ماندانا اکبری جراح زیبایی زنان، جراح و متخصص زنان در شرق تهران هستند، جهت ارتباط با دکتر ماندانا اکبری با شماره 22584154 و 09104614433 تماس گرفته و یا به آدرس : تهران پاسداران بوستان نهم ساختمان مهرگان طبقه 2 واحد10 مراجعه کنید و اینستاگرام دکتر اکبری را دنبال کنید.

عوارض جانبی که عمل جراحی رکتوسل عبارت اند از:

• خون ریزی از محل مورد نظر جراحی شده
  • ایجاد عفونت در ناحیه واژینال
  • امکان عود بیماری نیز وجود دارد.

چه اقداماتی برای محاظت از ابتلا به رکتوسل انجام می گیرد؟

• در بسیاری از موارد اقداماتی پیشگیرانه ای می تواند به سادگی سلامتی یک فرد را تضمین کند، به همین دلیل است رعایت نکاتی برای جلوگیری از ابتلا، بسیار حائز اهمیت است
  • می توانید برای دریافت مشاوره و راه کار های مناسب برای پیشگیری از ابتلا به یک دکتر زنان مراجعه کنید و از وی راهنمایی بخواهید.
  • به عنوان مثال می توان با عدم انجام فعالیت های سنگین و نیمه سنگین و بلند نکردن اجسام سنگین وزن از بروز چنین عارضه جلوگیری کنید.

جمع بندی مبحث بیماری رکتوسل

• در آخر اینکه سعی کنید درانتخاب یک پزشک متخصص زنان متبحر دقت کنید.
  • درمان را هر چه سریع تر پیش بگیرید و بیماری خود را تحت کنترل قرار دهید.
  • توجه داشته باشید: هر گونه بی توجهی موجب به خطر افتادن سلامتی تان می شود.

هشت + 17 =